'In het Theater' heeft groot effect op theaterbezoek
Uit onderzoek van Millward Brown is gebleken dat het regionale tv-programma ‘In het Theater’ groot effect heeft gehad op het daadwerkelijke bezoek aan theatervoorstellingen. Uit de metingen is gebleken dat maar liefst 40% van de kijkers naar aanleiding van het televisieprogramma naar het theater is gegaan. Sommigen van hen zelfs meer dan één keer. Deze resultaten geven eens te meer weer wat de kracht van het medium televisie is om mensen te stimuleren een theatervoorstelling te bezoeken.
Belangrijke uitkomsten van het onderzoek zijn:
· Eén op de tien ondervraagden heeft het tv-programma ‘In het Theater’
wel eens gezien. Het bereikcijfer van dit programma is dus 10%.
· Degenen die het programma wel eens hebben gezien, hebben gemiddeld
drie uitzendingen bekeken.
· Twee op de vijf kijkers (40%!) hebben naar aanleiding van het
tv-programma In het Theater een theatervoorstelling bezocht.
· Meer dan de helft van de kijkers zegt dat zij in de toekomst vaker naar
het theater zal gaan, doordat zij één of meerdere uitzendingen van
‘In het Theater’ heeft bekeken.
· 10% van de kijkers zegt door In het theater op het idee gekomen te zijn
om voor het eerst een theatervoorstelling te bezoeken.
De bekendheid en het succes is ook te danken aan de aandacht op internet. Het programma wordt ondersteund met een website, waarop de reportages terug te vinden zijn en een zoekfunctie overzicht geeft van de theatervoorstellingen die op dat moment in de regio te zien zijn. Ook via links vanuit het Uitburo, de gezelschappen en theaters wordt aandacht besteed aan het programma en zijn de filmpjes van de voorstellingen via Youtube al door 10.000-en mensen bekeken.
Programma informatie
‘In het Theater’ werd afgelopen seizoen 20 weken lang op zes regionale zenders uitgezonden. In 25 minuten werd de kijker op de hoogte gebracht van wat er in die regio speelt op het gebied van theater. Elke aflevering bestaat onder andere uit interviews met hoofdrolspelers, uitgebreide reportages, tips over theatervoorstellingen en reacties van bezoekers. Met het programma proberen de makers theater op een nieuwe, inspirerende, manier onder de aandacht te brengen van het grote publiek.
In het Theater was het afgelopen seizoen te zien bij RTV NH, Omroep Gelderland, RTV Utrecht, Omroep Flevoland, Omroep Zeeland en Brabant 10 en is in opdracht van de Stichting ‘Promotie Theater in de Regio’ , mede mogelijk gemaakt door de regionale omroepen, VandenEnde Foundation, VSB Fonds en SNS Reaal Fonds.
Onderzoeksinformatie
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een omvangrijk internetpanel, bestaande uit ruim 100.000 Nederlanders. Deelnemers aan dit ‘direct access-panel’ in Utrecht en Gelderland ontvingen via e-mail een url van een online vragenlijst. Door een speciale tool werd voorkomen dat eenzelfde persoon meerdere malen kon deelnemen aan het onderzoek. Het onderzoek vond plaats in mei 2009. In totaal hebben ruim 300 mensen boven de 18 jaar deelgenomen, waarvan 109 uit Utrecht en 209 uit Gelderland.